Particulier nieuws
Zakelijk nieuws

Vakantie verpest door ziekte. Verzekeraar dekt de schade niet

Vakanties zijn bedoeld om te ontspannen, maar voor een Nederlandse reiziger en zijn ouders liep een reis naar Turkije in 2023 uit op een medische nachtmerrie. Wat begon als een rustige vakantie eindigde met ziekenhuisopnames, beschadigde bagage en een vroegtijdige terugkeer. De consument diende de schade in bij zijn verzekeraar, maar de gehoopte vergoeding bleef uit. Hoe kun jij het risico beperken bij een soortgelijk scenario?

Wat was het probleem?
Tijdens de vakantie kreeg de vader van de reiziger ernstige medische klachten, waardoor hij meerdere keren naar het ziekenhuis moest. Ook de reiziger zelf en zijn moeder werden ziek en moesten medische zorg inschakelen. Vanwege de situatie verbleef het gezin bij een zus in de buurt van het ziekenhuis, aangezien een hotel niet geschikt was voor de intensieve zorg die de vader nodig had. Uiteindelijk keerde ze eerder dan gepland terug naar Nederland.

Bij verzekeraar Achmea werd een schadeclaim ingediend voor onder andere de verblijfskosten bij zijn zus, niet-genoten vakantiedagen en de vervroegde terugreis. Daarnaast vroeg hij om vergoeding voor schade aan persoonlijke spullen, zoals een bril en een telefoon. De verzekeraar keerde slechts een deel van de kosten uit, waaronder schade aan bagage en taxikosten. Andere claims werden afgewezen. De klant was het daar niet mee eens en diende een klacht in bij klachtenloket Kifid.

Wat was het verweer van de verzekeraar?
De verzekeraar stelde dat de gevraagde vergoedingen niet binnen de voorwaarden van de verzekering vallen. Zo zouden verzorgingskosten, zoals in deze situatie voor de vader, niet gedekt zijn. Daarnaast wordt over andere punten het volgende gesteld:

  • Niet-genoten vakantiedagen
    Er was geen schriftelijk bewijs van een arts uit Turkije dat eerder terugkeren medisch noodzakelijk was. Bovendien waren er geen vastgelegde afspraken met een reisorganisatie of verhuurder die door de vroege terugkeer zijn vervallen.
  • Verblijfskosten bij familie
    De verzekering dekt extra verblijfskosten alleen als deze daadwerkelijk en aantoonbaar gemaakt zijn. Er was geen sprake van betaalde kosten voor het verblijf bij de zus, zo was het verweer.
  • Schade aan bagage
    Niet alle schade aan bagage is vergoed. Het maximale bedrag was volgens de voorwaarden al bereikt.

Het oordeel van de Geschillencommissie
De commissie gaf de verzekeraar gelijk en wees de klacht van de reiziger af. Hoewel het Kifid begrip toonde voor de stressvolle situatie van de vakantiegangers, verwijst de organisatie naar de voorwaarden van de verzekering. Die voorwaarden, zo stelde de commissie, zijn bindend en bieden de verzekeraar het recht om te bepalen welke kosten wel en niet worden vergoed. Door deze uitspraak kwam het recht op een vergoeding voor niet-genoten vakantiedagen te vervallen, net als die voor het verblijf bij de zus en een deel van de bagage.

Wat betekent dit voor jou als consument?
Schade tijdens een reis kun je niet altijd voorkomen. Wel kun je het risico verkleinen dat je achteraf de schade niet vergoed krijgt. Zorg ervoor dat je goed weet wat je verzekering wel en niet dekt, voordat je op pad gaat. Kom je in een situatie waarin je met kosten te maken krijgt, bijvoorbeeld voor medische zorg? Neem zo snel mogelijk contact op de verzekeraar of alarmcentrale.

Daarnaast laat deze uitspraak zien dat verzekeraars streng kunnen zijn in het hanteren van de voorwaarden. Zelfs als de kosten redelijk lijken, zoals het verblijf bij een familielid, worden deze niet altijd vergoed. Je staat sterker wanneer je kunt aantonen dat er wel degelijk kosten gemaakt zijn die gerelateerd kunnen worden aan de schade. Bijvoorbeeld met facturen en verklaringen van erkende hulpverleners.

Ga jij dit jaar ook de grens over of blijf je op Nederlandse bodem? Ga goed verzekerd op pad, met een verzekering die past bij je vakantieplannen. We horen het graag als we je daarmee kunnen helpen.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

Ask4benefits maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie